Warszawa wciąż mało przyjazna pieszym. To coraz ważniejszy element atrakcyjności miast

Młodzi ludzie coraz częściej chcą mieszkać w centrum lub w pobliżu centrum miast. Wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju miasta jest wskaźnik walkability, który opisuje, czy miasto jest przyjazne ludziom, czy zachęca do przemierzania go pieszo. W Warszawie – mimo dynamicznego rozwoju rynku nieruchomości biurowych i komercyjnych – wciąż za mało jest inwestycji w infrastrukturę miejską, która ułatwiałyby życie pieszym i rowerzystom.

Warszawa dynamicznie się rozwija. Rośnie liczba powierzchni biurowych i handlowych, powstają kolejne inwestycje mieszkaniowe. Brakuje jednak inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększyłyby komfort życia mieszkańców.

Pracuję na rynku warszawskim od wielu lat. Kiedy zaczynałam, zakładając firmę JLL, powierzchni komercyjnych biurowych w Warszawie praktycznie nie było. W tej chwili zbliżamy się do 5 mln mkw., a mówimy tylko o dynamice wzrostu rynku biurowego. Należy popatrzeć też na galerie handlowe – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Kaim, prezes zarządu Tacit Development Polska, właściciel apartamentowca Cosmopolitan w Warszawie.

Na koniec 2014 roku w Warszawie było ponad 4,5 mln mkw. komercyjnej powierzchni biurowej (dane firmy CBRE), w tym roku może to być już ponad 5 mln. Szybko rozwijają się centra handlowe. Wedle obliczeń CBRE zaplanowane na ten rok inwestycje sprawią, że wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową wyniesie 450 mkw. na 1 tys. mieszkańców.

Z kolei dane GUS-u wskazują, że w województwie mazowieckim oddano w ubiegłym roku najwięcej mieszkań – 30,7 tys., to ponad 5 proc. wzrost.

Chciałabym zobaczyć w Warszawie inwestycje infrastrukturalne, w których partycypuje miasto i które zwiększają komfort życia mieszkańców. Można to mierzyć wskaźnikiem walkability  im łatwiej w danym mieście żyć na piechotę, tym oferuje ono wyższy standard życia. A do tego potrzebne są właśnie inwestycje infrastrukturalne – ocenia Kaim.

Obecnie Warszawa oferuje ponad 400 km infrastruktury rowerowej – 345 km ścieżek rowerowych, blisko 52 km ciągów pieszo-rowerowych o 16 km pasów rowerowych. W tym roku ZTM planuje budowę kolejnych 25 km ścieżek. Parki i tereny zieleni zajmują 8 proc. powierzchni Warszawy, powstają też aleje zachęcające do spacerów, to jednak wciąż za mało. Często zdarzają się sytuacje, w których pieszy musi nadkładać drogi ze względu na złą sieć pieszych połączeń. Brakuje też infrastruktury, która zachęciłaby do przemieszczania się pieszo centrum do innych dzielnic, np. na Wolę i Ochotę to zaledwie 2-3 km.

O komercyjne inwestycje mieszkaniowe się nie martwię, bo biznes zawsze da sobie radę. Potrzebne są jednak inwestycje, które spowodują, że szerokie arterie zostaną schowane pod ziemią, a ścieżki rowerowe czy aleje pojawią się tam, gdzie ludzie chcą chodzić, żyć i mieszkać – podkreśla Karolina Kaim.

Eksperci podkreślają, że inwestycje w śródmiejską infrastrukturę dla pieszych mogą przynieść dodatkowe korzyści dla gospodarki, np. w związku ze stymulowaniem rozwoju ulic handlowych w mieście. Poza tym oznaczają mniejsze zatłoczenie transportu zbiorowego, mniejszy poziom hałasu i zanieczyszczeń generowanych przez samochody.


Artykuł polecany przez portal regionalny http://www.GlosWroclawia.pl/

Previous Osoby starsze powinny mieć większy dostęp do opieki stomatologicznej. Trzeba też wprowadzić karty seniora
Next Wciąż 10 mln Polaków po 50. roku życia nie korzysta z internetu

About author

Może to Ci się spodoba

Problemy społeczne 0 Comments

Ponad 1,2 miliona Polaków rozważa wyjazd z kraju. Oferta zagranicznych pracodawców coraz lepsza

Praca za granicą wciąż kusi. Ponad 1,2 mln Polaków rozważa migrację zarobkową – wynika z raportu „Migracje zarobkowe Polaków 2015” firmy Work Service. Dwie trzecie tej grupy stanowią osoby poniżej 35. roku

Problemy społeczne 0 Comments

Osoby starsze powinny mieć większy dostęp do opieki stomatologicznej. Trzeba też wprowadzić karty seniora

Ponad 40 proc. Polaków powyżej 65 roku życia nie ma już żadnych zębów. Zdaniem lekarzy wynika to z niewłaściwej higiena jamy ustnej i braku regularnych konsultacji w gabinetach dentystycznych. Naczelna Rada Lekarska podkreśla, że

Problemy społeczne 0 Comments

50+ na rynku pracy. Bariery i korzyści z zatrudniania osób dojrzałych i starszych.

Osoby po pięćdziesiątce to na rynku pracy grupa szczególna. Dla niej organizuje się w ostatnich latach dużo programów aktywizujących, poświęca rozwiązania legislacyjne, mające zaowocować zwiększeniem zatrudnienia w tej grupie wiekowej.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!